4 kolory ogrodzenia pasujące do żółtego domu – inspiracje
Przeczytasz w 5 min
Udostępnij
Z tego artykułu dowiesz się:
Malowanie elewacji na odcienie żółtego nie jest dziś może najpopularniejszym rozwiązaniem, ale to nie oznacza, że żółta elewacja nie może wyglądać modnie, elegancko i stylowo! W końcu żółty niejedno ma imię. Problem pojawia się czasem wtedy, gdy do żółtej elewacji trzeba dopasować kolory innych elementów aranżacyjnych i konstrukcyjnych wokół domu, np. płotu. Sprawdź, jaki kolor ogrodzenia do żółtego domu będzie najlepszy i czym kierować się przy wyborze odcienia.
Żółty niejedno ma imię – w stronę beżu czy cytryny?
Żółty jest kolorem ciepłym, energetycznym, przyjemnym dla oka, choć oczywiście nie dla każdego i nie w każdym wydaniu. Ma wiele twarzy – od jasnego, zbliżonego do beżu, przez bananowy, po kanarkowy, cytrynowy czy musztardowy. To, jaki kolor wybierzesz na swoją elewację, zależy oczywiście od Twoich upodobań i tego, jakie style domów najbardziej Ci się podobają. Inny kolor będzie mieć dom utrzymany w stylu rustykalnym, a inny w stylu nowoczesnym, minimalistycznym. Żywy, nasycony odcień żółtego sprawi, że dom będzie z jednej strony wyróżniać się na tle pozostałych, z drugiej, będzie wyglądał na radosny i przyjazny. Jasne, pastelowe odcienie, zbliżone do koloru wanilii czy bananowego szejka, rozjaśnią otoczenie i świetnie sprawdzą się np. w domach utrzymanych w klasycznym stylu. Połączenie bieli, szarości z musztardowymi czy kanarkowymi elementami elewacji (np. pojedynczymi ścianami) będzie pasowało do nowoczesnych, minimalistycznych brył.
Warto wiedzieć! Jak łączyć kolory? Ogólne zasady
• Jasne odcienie żółtego i takie, które zbliżają się do pomarańczowego, możesz łączyć z innymi, ciepłymi kolorami, np. brązem, beżem, czerwienią czy oliwkową zielenią. • Chłodniejsze odcienie, zmierzające w kierunku zieleni, będą komponowały się dobrze z zielenią i szarościami. Ta wskazówka może Ci się przydać nie tylko podczas dobierania koloru ogrodzenia do żółtego domu, ale też przy wyborze innych elementów wykończenia elewacji.
Jak dobrać kolor ogrodzenia do żółtego domu? Podstawowe zasady
Sposobów dobierania koloru ogrodzenia do koloru domu jest kilka. Możesz np.: • pomalować ogrodzenie na kolor, który pojawia się na elewacji, • postawić na ogrodzenie w kolorze okien, parapetów i drzwi, • dobrać kolor ogrodzenia do koloru dachu, • postawić na neutralne odcienie beżu, bieli lub naturalne kolory drewna.
Ważne, by zarówno elewacja, jak i ogrodzenie czy dach miały elementy wspólne – wszystko powinno do siebie pasować. Dobierając kolor ogrodzenia do żółtego domu, weź pod uwagę nie tylko kolor elewacji, ale także odcień balustrad, bramy wjazdowej do garażu, kolory stolarki okiennej i drzwiowej, kostki brukowej oraz innych elementów konstrukcyjnych i ozdobnych wokół domu. Wszystkie te elementy powinny tworzyć harmonijną przestrzeń.
{{recomended-product}}
Jeśli Twój dom ma nowoczesną bryłę i stawiasz na połączenie żółtego, szarości i bieli, lepiej zrezygnuj ze zdobionego płotu czy ogrodzenia z piaskowca. I w drugą stronę – jeśli Twój dom ma klasyczny lub rustykalny charakter i żółtą elewację, nienajlepszym rozwiązaniem może okazać się ogrodzenie z kamiennych gabionów lub szare, metalowe ogrodzenie panelowe.
Jaki kolor ogrodzenia do żółtego domu?
Wiesz już, jakie są ogólne zasady dobierania koloru ogrodzenia do koloru domu. Teraz przejdźmy do konkretów. Oto cztery kolory ogrodzenia, które pasują do żółtego domu:
• Nowoczesna szarość – czy wiesz, że żółty i szary to kolory roku Instytutu Pantone 2021? Połączenie mocnego, soczystego odcienia żółtego ze stonowaną, łagodną szarością sprawdza się świetnie nie tylko we wnętrzach, ale i na zewnątrz budynku. Postaw na takie połączenie zwłaszcza wtedy, gdy Twój dom oraz ogród są utrzymane w nowoczesnym stylu. Możesz zdecydować się np. na ogrodzenie palisadowe, panelowe czy ogrodzenie, które łączy beton i metal. Jeśli chcesz przemalować ogrodzenie na szaro, użyj dobrej emalii, odpornej na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych i na powstawanie rdzy. Postaw np. na Rafil DO BRAM I OGRODZEŃ w kolorze antracytu.
• Białe ogrodzenie do żółtego domu – doda lekkości i świeżości całemu otoczeniu. Sprawdzi się przede wszystkim przy domach pomalowanych pastelową, jasną farbą, których elewacja ozdobiona jest białymi elementami. Biały drewniany płot doskonale pasuje do ogrodów utrzymanych w stylu romantycznym, rustykalnym, vintage czy angielskim.
• Brązowy płot do żółtej elewacji – jeśli Twój dom ma kolor jasnożółty, pastelowy czy bananowy, a do tego drewniane okna, drzwi i elementy konstrukcyjne (np. drewniane belki), świetnym rozwiązaniem będzie drewniane, brązowe ogrodzenie. Drewno jest surowcem eleganckim, ciepłym, ponadczasowym, a do tego łatwo możesz przemalować je na inny odcień w dowolnym momencie.
• Multikolor – rozwiązanie dla osób, które lubią odważne połączenia. Możesz postawić na ogrodzenie np. w kolorze zielonym, czerwonym czy niebieskim, ale pod jednym warunkiem – ten sam odcień musi pojawić się też na innych elementach elewacji lub w aranżacji ogrodu. Kolorowe mogą być np. okiennice, drzwi czy dach. Jeśli chcesz pomalować ogrodzenie wokół swojego domu na inny kolor, postaw np. na farbę Rafil CHLOROKAUCZUK, dostępną w odcieniach czerwieni, błękitów, zieleni, czerni czy żółci.
Jakie inne kolory ogrodzenia będą pasować do żółtego domu? Wszelkie odcienie beżów, w tym także ogrodzenie z kamienia.
Naprawa schodów zewnętrznych to przepis na nowy, odświeżony wygląd otoczenia domu i ogrodu. To także sposób, by schody dłużej pozostały w dobrej kondycji. Jak krok po kroku przeprowadzić malowanie schodów betonowych?
Spis treści:
Kiedy betonowe schody wymagają renowacji?
Materiały do renowacji betonowych schodów
Czym pomalować betonowe schody zewnętrzne?
Renowacja starych schodów betonowych krok po kroku
Betonowe schody w ogrodzie to wybór na lata, jednak warunki atmosferyczne i upływ czasu mogą sprawić, że ich struktura zostanie osłabiona. Wtedy konieczna będzie renowacja schodów. Podpowiadamy, jak przeprowadzić ją na własną rękę krok po kroku.
W artykule znajdziesz informację, jak rozpoznać, kiedy malowanie schodów betonowych jest niezbędne. Podpowiemy, jak przygotować je do renowacji oraz jakiej farby do betonowych schodów użyć.
Kiedy betonowe schody wymagają renowacji?
Dla jednych surowy i wysłużony wygląd betonu to atut, inni zaś akceptują tylko gładką powierzchnię i jednolity kolor. O renowacji betonowych schodów w ogrodzie nie powinna jednak decydować estetyka, ale bezpieczeństwo. Pamiętaj, że widoczne wykruszenia, odsłonięte pręty zbrojeniowe czy wyraźne pęknięcia świadczą o naruszeniu struktury betonu, co po dłuższym czasie może okazać się niebezpieczne. Luźne fragmenty betonu mogą się odłupać pod naciskiem, co stanowi realne zagrożenie dla każdego użytkownika.
Ważne!
Schody budowane z myślą o polskim klimacie powinny być wykonane z betonu mrozoodpornego o klasie C30/37 XF3 lub XF4, co zapewni im odporność nawet w najcięższych warunkach. Jeśli nie chcesz stosować dodatkowego wykończenia, rozważ użycie betonu architektonicznego o jednolitym kolorycie i gładkim wykończeniu.
Zareaguj, gdy tylko zauważysz pierwsze ubytki, dzięki czemu renowacja schodów betonowych będzie znacznie prostsza i szybsza niż wtedy, gdy dojdzie do poważnych uszkodzeń konstrukcyjnych, wymuszających formowanie stopni od podstaw. W ten sposób zaoszczędzisz nie tylko czas, ale też pieniądze, ponieważ dobrej jakości produkty do renowacji betonu bywają kosztowne i często są dostępne wyłącznie w dużych opakowaniach.
Materiały do renowacji betonowych schodów
Wybór materiałów do renowacji betonowych schodów w ogrodzie zależy od poziomu zniszczenia konstrukcji. Niewielkie pęknięcia można po prostu wypełnić, ale przy poważnych ukruszeniach, wymagających rekonstrukcji schodów, konieczne będzie użycie kilku rodzajów produktów, które zapewnią przyczepność podłoża, wypełnienie i właściwe wykończenie powierzchni schodów. Są to:
• żywica do sklejania rys i pęknięć składająca się z dwóch składników: bazy i utwardzacza, którymi po połączeniu wypełnisz ubytki; • preparat gruntujący, dzięki któremu masa naprawcza skuteczniej zwiąże się z podłożem; • preparat antykorozyjny do pokrycia zbrojenia – jeśli zaprawa, którą stosujesz, nie ma takich właściwości; • masa naprawcza jednowarstwowa lub trzy osobne produkty: zaprawa kontaktowa, wyrównująca i wypełniająca. W ten sposób wypełnisz ubytki lub uformujesz zupełnie nowe stopnie dzięki zastosowaniu produktu o odpowiednio gęstej konsystencji; • opcjonalnie zaprawa cementowa, która również umożliwia naprawę ubytków; • farba zabezpieczająca do betonu, na przykład RAFIL Na Beton Zestaw Emalia Epoksydowa, która jest odporna na ścieranie, wilgoć, uderzenia i która nadaje schodom właściwości antypoślizgowe.
Czym pomalować betonowe schody zewnętrzne?
Polecanym produktem do napraw schodów betonowych jest RAFIL Na Beton Zestaw Emalia Epoksydowa. To produkt dwuskładnikowy, który składa się z emalii – składnika 1 i utwardzacza do emalii – składnika 2. Farba ta przeznaczona jest do ochronno-dekoracyjnego malowania powierzchni betonowych. Tworzy antypoślizgową, trwałą i elastyczną powłokę, odporną na ścieranie i uderzenia. Zabezpiecza powierzchnie betonowe przed działaniem wody, środków myjąco-odkażających i wybranych substancji chemicznych.
Farba stosowana na zewnątrz zapewnia podwyższoną ochronę przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Trzeba jednak użyć jej w zestawie z produktem NA BETON Lakier poliuretanowy. Lakier Poliuretanowy tworzy trwałą i elastyczną powłokę odporną na wodę i substancje chemiczne: aceton, kwas siarkowy 10%, olej silnikowy, wodę dejonizowaną, wodorotlenek sodu 10%. Co ważne, na długo zabezpiecza malowaną powierzchnię przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi i promieniowaniem UV. Do tego wyróżnia się doskonałą przyczepnością do podłoża, odpornością na ścieranie, uderzenia i zarysowania. Można go stosować w zestawie z RAFIL Na Beton Zestaw Emalia Epoksydowa lub samodzielnie, jeśli chcesz zabezpieczyć schody przed warunkami atmosferycznymi bez zmiany koloru betonu.
Innym rodzajem farby do malowania schodów betonowych jest farba RAFIL Chlorokauczuk. Efekt nałożenia farby chlorokauczukowej to trwała i elastyczna powłoka, odporna na zarysowania, uderzenia i uszkodzenia mechaniczne. Co ważne, farba charakteryzuje się zwiększoną odpornością na działanie trudnych warunków atmosferycznych.
Renowacja starych schodów betonowych krok po kroku
1. Przygotuj schody betonowe do renowacji, pozbywając się luźnych fragmentów betonu – być może trzeba będzie je skuć. Jeśli przy okazji odsłonisz zbrojenie, możesz użyć metalowej szczotki, by pozbyć się korozji, ewentualnie, jeśli to konieczne, zastosować piaskowanie. Nie musisz usuwać całej rdzy, a tylko odstające płatki. 2. Tak przygotowaną powierzchnię trzeba odpylić, a następnie zmyć wodą, najlepiej pod wysokim ciśnieniem. Zrób to obficie, ponieważ masa naprawcza lepiej zwiąże się z mokrą powierzchnią betonu. 3. Po odpyleniu, ale przed zmoczeniem, możesz wypełnić pęknięcia za pomocą dwuskładnikowej żywicy naprawczej, którą wlejesz w szczeliny za pomocą lejka. To łatwiejszy sposób niż wypełnianie drobnych ubytków masą naprawczą, aczkolwiek wymaga zakupu dodatkowego produktu i przedłuża naprawę schodów. 4. Kolejnym krokiem jest gruntowanie powierzchni betonowych schodów w ogrodzie, dzięki czemu masa naprawcza lepiej zwiąże się z podłożem. 5. Na tak przygotowaną powierzchnię nałóż wybraną masę naprawczą, dobraną pod kątem potrzeb i warunków, co zależy między innymi do tego, czy konieczne jest formowanie nowych krawędzi. Taka masa musi być gęsta. Formujesz ją dłońmi, a następnie szlifujesz betonowe schody, by nadać im odpowiedni kształt.
Po wykonaniu napraw schodów betonowych ostatni krok to zabezpieczenie betonowych schodów odpowiednią emalią lub żywicą. Jak pomalować beton wspomnianą emalią RAFIL Na Beton Zestaw Emalia Epoksydowa? Oto instrukcja krok po kroku.
Zwróć uwagę, czy wszystkie luźne fragmenty betonu są usunięte, a podłoże oczyszczone ze wszelkich zanieczyszczeń, odtłuszczone i odpylone
Dopiero tak przygotowany beton możesz zagruntować Emalią RAFIL Na Beton z dodatkiem utwardzacza (składnik 2), rozcieńczoną dodatkiem ok. 20% rozcieńczalnika do wyrobów epoksydowych.
Jeśli beton był już malowany, przed rozpoczęciem malowania warto zrobić malowanie próbne. Upewnisz się w ten sposób, czy stare podłoże nie będzie reagować z nową powłoką.
Do opakowania zawierającego emalię (składnik 1) dodaj zawartość opakowania z utwardzaczem (składnik 2). Wymieszaj dokładnie oba składniki. Musisz uzyskać mieszaninę o jednorodnej konsystencji i jednolitym kolorze bez żadnych smug.
Pozostaw mieszaninę na około 30 minut. Dopiero po tym czasie możesz zacząć malować.
Po zagruntowaniu podłoża musisz odczekaj 4 godziny. Po tym czasie nałóż pierwszą warstwę emalii RAFIL Na Beton. Kolejne warstwy nakładaj co najmniej po 24 godzinach.
Potrzebujesz jednej warstwy gruntu i dwóch warstw farby.
Maluj w w temperaturze otoczenia od 10°C do + 35 °C i wilgotności powietrza poniżej 85%. Temperatura podłoża nie może być niższa niż 10°C.
Maluj w pogodne dni. Unikaj nakładania farby w czasie deszczu i mgły.
Pomalowane schody zabezpiecz dodatkowo lakierem poliuretanowym RAFIL.
Renowacja może przywrócić dawny wygląd schodom betonowym. Pozbędziesz się w ten sposób także spękań, ubytków i nierówności, a do tego zwiększysz bezpieczeństwo użytkowników schodów. Sprawdź ofertę produktów RAFIL do malowania i zabezpieczania betonu!
Aby zapewnić właściwą, długotrwałą ochronę konstrukcji przed korozją należy zastosować optymalnie dobrany zestaw malarski o odpowiedniej dla danego przeznaczenia grubości. Optymalna powłoka malarska powinna być doskonale szczelna, przyczepna do podłoża i wypełniona pigmentem.
Dobór zestawu malarskiego powinien wynikać z wiarygodnych i sprawdzonych przesłanek wysnutych na podstawie badań laboratoryjnych i z przeprowadzonej analizy techniczno - ekonomicznej uwzględniającej wiele czynników, z których najważniejszymi będą:
- agresywność korozyjna środowiska eksploatacji powłoki malarskiej - kształt konstrukcji oraz rodzaj i stan powierzchni do zabezpieczenia przeciwkorozyjnego - wymagany okres trwałości powłoki malarskiej - właściwości powłok (odporność chemiczna, termiczna, mechaniczna ) - możliwość i sposób oczyszczenia powierzchni - właściwości aplikacyjne farb (grubość powłoki, czas schnięcia, warunki nakładania itp.) - czas do przeprowadzenia prac uwzględniający warunki atmosferyczne (temperatura, wilgotność powietrza) oraz konieczność sezonowania powłoki przed eksploatacją. - trwałość powłoki malarskiej w odniesieniu do poniesionych kosztów i przewidywanego okresu eksploatacji - wymagania ochrony środowiska oraz zabezpieczenia przeciwpożarowego - aspekty ekonomiczne
2. Przygotowanie podłoża do malowania – informacje ogólne
Bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na takie parametry jak: jakość, trwałość i skuteczność ochronnego działania powłok lakierowych jest przygotowanie podłoża do malowania. Efekt oczyszczenia podłoża zależy od doboru właściwej metody czyszczenia, która powinna uwzględniać zarówno charakter zanieczyszczeń, jak i wymagania wyrobu lakierowego co do sposobu przygotowania powierzchni do malowania.
Zanieczyszczeniem nazywa się każdą substancję, której pozostawienie na powierzchni do malowania utrudnia proces malowania, pogarsza jakość i trwałość powłoki malarskiej.
Zanieczyszczenia pozostające na powierzchni do malowania w postaci: rdzy, zendry, pyłów, starych i złuszczonych powłok malarskich, zatłuszczeń, zaklejeń, wilgoci itp. w bardzo negatywny sposób wpływają na powłokę malarską.
Rodzaje zanieczyszczeń:
Zendra, Zgorzelina – są to produkty termicznej obróbki stali w procesie jej przetwarzania składające się z tlenków żelaza ściśle przylegających do podłoża. Zostawienie zendry może powodować np: odspajanie płatów zendry i co za tym idzie powłoki malarskiej, wytwarzanie się ogniwa korozyjnego.
Rdza – jest produktem korozji stali – w postaci uwolnionych tlenków żelaza tworzących warstwy o zmiennych grubościach i w różnych postaciach morfologicznych, słabo przyczepnych do podłoża.
Zatłuszczenia – pochodzić mogą z eksploatacji konstrukcji w środowiskach występowania tłuszczów, smarów, olejów itp. Powodują brak przyczepności powłoki malarskiej.
Pyły – zapylenie atmosfery wynika z działalności przemysłu, spowodowane jest warunkami atmosferycznymi i prowadzeniem prac oczyszczenia powierzchni. Pyły sprzyjają utrzymywaniu wilgoci na powierzchni powłoki malarskiej.
Wilgoć – pojawia się na powierzchni podłoża w wyniku: opadów atmosferycznych (mgły); kondensacji na podłożu w określonych warunkach, związanej z występowaniem jej w powietrzu. Efektem wilgoci może być np. korozja podpowłokowa
Zanieczyszczenia jonowe; sole – niewidoczne gołym okiem, sole rozpuszczalne w wodzie takie jak chlorki, siarczany, azotany – działają destrukcyjnie na powłokę malarską i stymulują korozję i sprzyjają utrzymywaniu wilgoci.
Stara powłoka malarska – procesy starzenia się powłok, korozja podpowłokowa, działania mechaniczne powodują z czasem zniszczenie powłoki. Charakter i wielkość tych zniszczeń decydują o przyczepności kolejnej warstwy.
Kryteria doboru sposobu oczyszczania powierzchni
Dobór metody oczyszczania powierzchni przed malowaniem wymaga uwzględnienia wielu czynników takich jak:
• wielkość i kształt powierzchni, przedmiotu • rodzaj powierzchni • ilość i rodzaj zanieczyszczeń • agresywność środowiska korozyjnego
Charakter zanieczyszczeń powierzchni do malowania wymusza etapowość działań:
Powierzchnie zatłuszczone, pokryte pyłami przemysłowymi, osadami solnymi itp. powinno się umyć wodą pod wysokim ciśnieniem (aparat typu Karcher) a następnie przystąpić do właściwego oczyszczania. Powierzchnie gdzie możliwe jest występowanie zanieczyszczeń jonowych, powinno się po właściwym oczyszczeniu umyć czystą wodą z dodatkiem odpowiedniego inhibitora korozji.
Metody oczyszczania mechanicznego
Do mechanicznych metod oczyszczania powierzchni można zaliczyć: skrobanie, młotkowanie, szczotkowanie, szlifowanie, oczyszczanie płomieniowe, obróbkę strumieniowo – ścierną. Główne metody mechanicznego oczyszczania powierzchni to:
• metody ręczne oczyszczania powierzchni dające stopień oczyszczenia powierzchni St 3 – są zalecane dla środowisk atmosferycznych o małym stopniu zanieczyszczenia powietrza. • metody strumieniowo – ścierne są zalecane dla środowisk atmosferycznych o wyższej agresywności, szczególnie zalecane w środowiskach agresywnych korozyjnie, chemicznych.
Oczyszczanie ręczno – mechaniczne – wykonywane poprzez: szczotkowanie, młotkowanie, szlifowanie przy użyciu narzędzi ręcznych, jak i mechanicznych. Należy je ograniczać do tych przypadków gdzie obróbka strumieniowo – ścierna jest niemożliwa. Tymi sposobami można zgrubnie usunąć np. rdzę, zgorzelinę czy starą powlokę. Po takim oczyszczaniu otrzymuje się powierzchnie gładkie dające mniejszą przyczepność powłoki w stosunku do powierzchni chropowatych.
Obróbka strumieniowo – ścierna – polega na działaniu strumienia ścierniwa wyrzucanego w kierunku oczyszczanej powierzchni za pomocą sprężonego powietrza, wody lub siły odśrodkowej. Metoda ta daje najbardziej optymalne przygotowanie powierzchni do malowania. Rodzaje obróbki: otwarty lub zamknięty obieg ścierniwa, na sucho (na mokro) w osłonie wodnej, średniociśnieniowe (0,3 – 0,5 MPa), wysokociśnieniowe (1,0 – 1,2 MPa), hydrodynamiczne (10 – 200 MPa), odśrodkowe- koła wirnikowe. Na efekt oczyszczania strumieniowo – ściernego wpływa wiele czynników, z których najważniejsze to: ciśnienie sprężonego powietrza;. kąt nachylenia strumienia ścierniwa; odległość dyszy od powierzchni; rodzaj i kształt dyszy; rodzaj, wymiar i kształt ścierniwa.
Oczyszczanie fizykochemiczne – przeprowadzane za pomocą: odtłuszczania rozpuszczalnikowego; mycia alkalicznego, kwaśnego, parowo–wodnego. Pod pojęciem mycia rozumie się usuwanie zanieczyszczeń za pomocą wodnego roztworu środka myjącego. Oczyszczanie tymi metodami ma za zadanie usunięcie: zanieczyszczeń mechanicznych (po obróbce mechanicznej), nagromadzonego brudu (kurz, piasek), zanieczyszczeń jonowych, rdzy. Metody mycia i odtłuszczania powierzchni można podzielić:
a) ze względu na sposób: - ręczne (przecieranie powierzchni pędzlem, szmatami) - natryskowe (specjalne urządzenia do natrysku ciśnieniowego typu: pompy membranowe do malowania, aparaty typu Karcher)
b) ze względu na zastosowany środek - rozpuszczalniki organiczne - alkaliczne, kwaśne - środki powierzchniowe - czynne
Metoda natryskowa roztworami wodnymi z uwagi na zawartość efektywnych dodatków myjących nie powoduje korozji podpowłokowej. Zaleca się jednak po właściwym myciu lub odtłuszczaniu wodnymi roztworami myjącymi ponowne zmycie powierzchni czystą wodą wodociągową.
3. Przygotowanie powierzchni w zależności od jej rodzaju
Przygotowanie powierzchni blach i profili stalowych
Do najczęściej występujących zanieczyszczeń powierzchni stalowych należą: rdza i zgorzelina walcownicza, oleje i smary, kurz, pył, luźno związane stare powłoki malarskie, wilgoć, topniki i żużel, chemikalia (np. pozostałości detergentów, sole) oraz opiłki żelaza. Należy także szczególną uwagę zwrócić na usunięcie zanieczyszczeń jonowych oraz odtłuszczenie powierzchni metalu gdyż obecność tych zanieczyszczeń obniża przyczepność powłok: malarskich do metalu oraz może spowodować powstanie różnych wad pokrycia malarskiego. Proces usuwania zanieczyszczeń oraz odtłuszczenia powinien być przeprowadzony przed procesem oczyszczenia powierzchni stalowych.
Zanieczyszczenia usuwane są przez mycie powierzchni wodą pod ciśnieniem. Mycie i odtłuszczanie powierzchni przed czyszczeniem można przeprowadzać ręcznie lub mechanicznie stosując parę wodną, wodę z detergentem, rozpuszczalniki organiczne, środki emulsyjne oraz środki alkaliczne i kwaśne. Szczególnie zalecaną, ze względów ekonomicznych i ekologicznych jest metoda natrysku roztworów wodnych z detergentami biodegradowalnymi. Po umyciu i odtłuszczeniu wodnymi roztworami środków myjących zaleca się dokładne zmycie powierzchni czystą wodą wodociągową.
Informacje i opisy dotyczące metod przygotowania powierzchni za pomocą obróbki strumieniowo – ściernej zawarte są w normie ISO 8504 - 2 , natomiast opis metod ręcznego oczyszczania powierzchni, również z wykorzystaniem narzędzi z napędem mechanicznym zawarty jest w normie ISO 8504 3. Natomiast stopień czystości powierzchni stalowych oczyszczanych metodami ręcznymi, ręczno-mechanicznymi i strumieniowo-ściernymi, najczęściej stosowanymi w praktyce przemysłowej, określa się zgodnie z PN-ISO 8501-1 :1996, natomiast chropowatość podłoża po obróbce strumieniowo-ściernej zgodnie z PN-EN ISO 8503.
Norma PN-ISO 8501-1 określa cztery stopnie skorodowania powierzchni stalowych oraz stopnie przygotowania podłoży stalowych przed nakładaniem farb. Stopnie przygotowania są zdefiniowane za pomocą opisu wyglądu powierzchni po oczyszczeniu oraz wzorców fotograficznych charakterystycznych dla poszczególnych przykładów. Każdy ze stopni przygotowania oznaczony jest odpowiednimi literami określającymi zastosowaną metodę czyszczenia:
• Sa - obróbka strumieniowo-ścierna Sa l - zgrubna obróbka strumieniowo-ścierna - na oglądanej powierzchni nie mogą występować olej, smary, pył, słabo przylegające: zgorzelina walcownicza, rdza, powłoki malarskie i obce zanieczyszczenia (sole rozpuszczalne w wodzie, pozostałości spawalnicze). Sa 2 - gruntowna obróbka strumieniowo-ścierna - na oglądanej powierzchni nie mogą występować: olej, smary, pył, większe ślady zgorzeliny walcowniczej, rdzy, starej powłoki malarskiej i obce zanieczyszczenia. Wszystkie szczątkowe zanieczyszczenia silnie przylegają. Powierzchnia szara metaliczna.. Sa 2 1/2 - bardziej gruntowna obróbka strumieniowo-ścierna - na oglądanej powierzchni nie mogą występować: olej, smar, pył, zgorzelina walcownicza, rdza, powłoki malarskie czy obce zanieczyszczenia. Powierzchnia ma prawie jednolitą metaliczną barwę tzw. "prawie białego metalu". Mogą zostać jedynie ślady zanieczyszczeń w postaci zaciemnień w kształcie kropek lub pasków. Sa 3 - obróbka strumieniowo-ścierna do stali wzrokowo czystej - na oglądanej powierzchni nie może być oleju, smaru, pyłu, zgorzeliny walcowniczej, rdzy, powłoki malarskiej czy obcych zanieczyszczeń. Powierzchnia ma jednolitą metaliczną barwę tzw. "białego metalu".
• St - czyszczenie ręczne i z wykorzystaniem narzędzi o napędzie mechanicznym St 2 - na oglądanej powierzchni nie mogą występować olej, smary, pył, słabo przylegająca zgorzelina walcownicza, rdza, powłoka malarska i obce zanieczyszczenia; powierzchnia wykazuje metaliczny połysk. St 3 - wymagania takie jak dla St 2 z tą różnicą, że powierzchnię należy czyścić, dopóki nie nabierze zdecydowanie metalicznego połysku (od metalowego podłoża).
Zabezpieczenie blachy ocynkowanej
Blacha ocynkowana to także dość niekorzystne podłoże dla większości powłok malarskich, ze względu na trudności w uzyskaniu dobrej przyczepności pokrycia malarskiego do gładkiego podłoża. Przygotowanie podłoża należy przeprowadzić następująco:
- odtłuścić podłoże zmywając je roztworem EMULSOLU RN – 1, a następnie spłukać czystą wodą i wysuszyć.
- blachę ocynkowaną sezonowaną można także oczyścić przez zmycie powierzchni roztworem amoniaku (1 – 2 %) z dodatkiem detergentów. - zanieczyszczenia mechaniczne jak również produkty korozji należy usunąć przez szczotkowanie szczotkami nylonowymi, szczotkami z twardego włosia, naturalnego lub sztucznego, szlifowaniem papierem ściernym. Przygotowane do malowania podłoże powinno być suche i pozbawione wszelkich zanieczyszczeń.
Zabezpieczenie blachy aluminiowej
Powierzchnia aluminiowa ze względów przeciwkorozyjnych i kolorystycznych najczęściej jest pokryta powłoką konwersyjną wytworzoną w procesie elektrochemicznym (utlenianie anodowe) lub chemicznym (chromianowanie, fosforanowanie), polepsza to przyczepność powłoki malarskiej. Przed malowaniem powierzchnię należy oczyścić z luźnej rdzy i innych zanieczyszczeń metodą ręczną lub mechaniczną szczotkami stalowymi, bądź strumieniowo – ścierną za pomocą miękkiego ścierniwa naturalnego. A następnie odtłuścić przez zmycie wodą z detergentem niejonowym.
Przygotowanie powierzchni metali nieżelaznych
Metale nieżelazne są na ogół niezbyt dobrym podłożem dla powłok malarskich, głównie z uwagi na trudności uzyskania dobrej przyczepności do nich pokrycia malarskiego. O złej adhezji decyduje tu duża gładkość powierzchni oraz duża reaktywność cynku, glinu oraz ich stopów, która sprzyja wytwarzaniu dość zwartej i kruchej warstwy tlenków bądź węglanów tych metali, wpływających negatywnie na składniki błonotwórcze powłoki malarskiej. Efektem tego jest brak przyczepności powłoki malarskiej, marszczenie – co może doprowadzić do zniszczenia powłoki.
Powszechnie stosowanym sposobem przygotowania powierzchni metali nieżelaznych przed malowaniem jest wytwarzanie powłoki konwersyjnej metodą chemiczną lub elektrochemiczną. Powłoka konwersyjna jest ściśle związana z metalem, nierozpuszczalna w wodzie i środowisku wywołującym ten proces oraz działa jak izolator elektryczny. Zapewnia przez to większą odporność korozyjną metalu oraz lepszą przyczepność powłoki.
Przygotowanie podłoża betonowego
Podłoże betonowe odpowiednio przygotowane pod zestaw malarski powinno być czyste, bez rys występów i szczelin. Wilgotność powierzchniowej warstwy betonu przeznaczonego do malowania wyrobami epoksydowymi nie powinna przekraczać 3% lub 4% (w zależności od farby). Nierówności powierzchni nie powinny być większe niż 1/3 grubości malarskiego zestawu powłokowego. Wypukłe krawędzie płaszczyzn, naroża i załamania powierzchni należy zaokrąglić. Czynności te powinny być wykonane możliwie wcześnie, zanim beton uzyska pełną wytrzymałość. Należy go odpylić oraz w razie potrzeby odtłuścić. Tłuste plamy należy usuwać przez przecieranie zanieczyszczeń powierzchni tkaniną bawełnianą zmoczoną w odpowiednim rozpuszczalniku. Powierzchnie należy oczyścić za pomocą ręcznych lub mechanicznych stalowych szczotek drucianych lub przez delikatne przepiaskowanie. Obecnie nową metodą czyszczenia betonu jest czyszczenie wodą pod wysokim ciśnieniem.
Świeżo wykonane podłoża betonowe i tynki powinny być malowane po określonym czasie utwardzania i karbonizacji. Okres ten podany jest w instrukcjach stosowania poszczególnych farb. Powierzchnia tynków przygotowana do malowania. odpowiadająca wymaganiom normy PN- 70/B-101100, powinna być czysta, gładka, równa, bez rys, spękań, wykwitów, zacieków, tłuszczów, pyłów i innych zanieczyszczeń. Tynki powinny wykazywać wystarczającą wytrzymałość mechaniczną oraz nie powinny ścierać się przy potarciu ręką.
Ważną rzeczą w przygotowaniu tynków przed malowaniem jest: usunięcie starych powłok klejowych i wapiennych oraz mycie i nawilżenie powierzchni. Stare tynki, w celu usunięcia z nich zanieczyszczeń, zmywa się wodnymi roztworami mydła za pomocą szczotek o twardym włosiu.
Podjazd do garażu powinien wyróżniać się trwałością, odpornością na warunki atmosferyczne oraz estetycznym wyglądem. Popularnym rozwiązaniem jest podjazd betonowy. Jak zrobić wylewkę i o czym warto wiedzieć? Sprawdź wskazówki wykonania betonowego podjazdu krok po kroku.
Podjazd można wykonać z różnych materiałów. Sporym powodzeniem cieszą się nawierzchnie z kostki brukowej lub kamiennej czy też podjazdy z kruszywa – czyli dekoracyjnego żwiru. Najtańszym i najtrwalszy jest jednak podjazd betonowy. Jak zrobić taki podjazd? Do wyboru masz betonowe ażurowe kraty czy też płyty betonowe.
W artykule znajdziesz informację, jak zrobić betonowy podjazd do garażu oraz jak wykonać wylewkę betonową na podjazd. Doradzimy także, jakich produktów użyć do malowania podjazdu betonowego.
Jak zaplanować budowę betonowego podjazdu do domu?
Podjazd do garażu, choć wygląda niepozornie, jest bardzo ważnym elementem przydomowej infrastruktury. Zależy od niego funkcjonalność otoczenia domu, a nawet to, w jaki sposób odprowadzana jest woda opadowa. Podjazd ma też wpływ na estetykę przestrzeni przy domu. Elegancki, schludny podjazd to najlepsza wizytówka każdego budynku.
Co warto wiedzieć o budowie podjazdu do garażu? Zacznijmy od odpowiednich wymiarów. Oto, czym powinien wyróżniać się idealny podjazd:
Minimalna szerokość podjazdu to 3 m. Jeśli jednak Twój podjazd służy jednocześnie jako wejście do domu, szerokość ta powinna być większa i wynosić 4,5.
Duże znaczenie ma też grubość nawierzchni podjazdu. Gdy ma być on przystosowany wyłącznie do przemieszczenia się samochodów osobowych, minimalna grubość podjazdu to 6 cm. W przypadku, gdy z podjazdu będą korzystać także ciężarówki, minimalna grubość to 8 albo 10 cm.
Pamiętaj, że podjazd musi znajdować się minimum 2 lub 3 cm nad powierzchnią gruntu. Chodzi tu o prawidłowe odprowadzanie opadów.
Z tego samego powodu odpowiednie nachylenie musi mieć też sama powierzchnia podjazdu. Nachylenie podłużne (wzdłuż trasy, jaką jedzie samochód) to 3 lub 4 stopnie. Nachylenie poprzeczne powinno wynosić 1 stopień. Pozwoli to prawidłowo odprowadzać wodę po opadach deszczu czy śniegu.
Dla funkcjonalności podjazdu i całego otoczenia domu kluczowe znaczenie ma właśnie odpowiednie odprowadzanie wody z podjazdu. O nachyleniu już wiesz. Pozostaje jeszcze kwestia tego, gdzie woda powinna się przedostawać. Trzeba więc zadbać o instalacje odprowadzającą wodę z podjazdu do kanalizacji.
Zimą z kolei sporym problemem bywa lód zalegający na powierzchni podjazdu. Niektórzy decydują się więc na instalację specjalnych kabli grzejnych, które najczęściej znajdują się przy korytku odwadniającym podjazd lub nawet na całej nawierzchni.
Przed rozpoczęciem budowy podjazdu warto też zbadać, jak spoisty jest grunt. Przy słabym zagęszczeniu istnieje spore ryzyko, że nawierzchnia podjazdu z czasem się zdeformuje i popęka. Aby temu zapobiec, grunt należy odpowiednio przygotować. Najczęstsze rozwiązanie to zagęszczane mechanicznie podsypki np. ze żwiru czy piasku lub nawet cementu i siatki do wzmocnienia gruntu.
Budowa betonowego podjazdu – kroki i etapy
Jak zrobić betonowy podjazd? Oto kolejne etapy wykonania podjazdu z betonu wylewanego.
Podbudowa z tłucznia
Pierwszy etap budowy podjazdu betonowego to zrobienie solidnej podbudowy, która zapewni całości stabilność i zwiększy trwałość nawierzchni. Potrzebujesz wykopu o głębokości ok. 30 czy 35 cm. Na jego dno należy położyć warstwę geowłókniny.
Teraz w wykopie montuje się szalunek z desek. Na tak przygotowanym dnie układa się warstwę gruzu lub tłucznia. Powinna ona mieć co najmniej 15 cm. Można też ułożyć teraz siatkę zbrojeniową. W ten sposób udało się przygotować szalunek pod kolejne warstwy cementu.
Przygotowywanie wylewki betonowej na podjazd
Do tak przygotowanego szalunku trzeba teraz wylać poszczególne warstwy cementu. Pierwsza warstwa to beton rzadki, który ma wypełnić wszystkie wolne przestrzenie pomiędzy kruszywem czy tłuczniem. Warstwa ta powinna mieć grubość ok. 5 cm.
Po stwardnieniu pierwszej warstwy betonu wylewa się kolejną – docelową. Powinna ona mieć 10 cm grubości. Najlepszy będzie do tego celu beton o klasie C16/20. Na tym etapie w betonie można zatopić siatkę zbrojeniową, która zwiększy trwałość i wytrzymałość podjazdu.
W betonowym podjeździe niezbędne są dylatacje, czyli niewielkie szczeliny, które pozwolą uniknąć pękania i niszczenia nawierzchni. Podjazd należy więc podzielić na mniejsze pola o szerokości 2,5 m. Właśnie w takiej odległości trzeba zamontować listwy dylatacyjne.
Wyrównanie wylewki
Ostatni etap budowy podjazdu z betonu wylewanego to wykończenie nawierzchni. Wylewkę należy wyrównać z pomocą deski, którą przesuwa się po szalunku. W ten sam sposób usuwa się też nadmiar betonu. Gdy miną 3 h, beton można zacząć zacierać i wygładzać.
Podjazd betonowy nadaje się do użytku dopiero po 2 tygodniach od jego wylania. Przez ten czas wymaga pielęgnacji. Powierzchnię należy polewać wodą i chronić przed wysychaniem, np. zakrywając folią.
Malowanie podjazdu betonowego – czy to konieczne?
Aby wzmocnić betonową powierzchnię, można ją pomalować specjalistyczną farbą do betonu. Po co się to robi? Odpowiednia farba stworzy antypoślizgową, trwałą i elastyczną powłokę, odporną na ścieranie i uderzenia. Zmniejszysz więc w ten sposób ryzyko poślizgnięcia się podczas korzystania z podjazdu zimą czy jesienią, a podczas wjeżdżania samochodem do garażu zyskasz dodatkowy komfort i bezpieczeństwo.
Farba do betonu zabezpiecza powierzchnie betonowe przed działaniem wody, środków myjąco-odkażających i wybranych substancji chemicznych. Stosowana na zewnątrz, zapewnia podwyższoną ochronę przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Dużym problemem betonu jest to, że chłonie zabrudzenia, zwłaszcza takie jak smar czy olej. Z tego powodu betonowe podjazdy szybko mogą wyglądać nieestetycznie. Farba pozwoli pozbyć się tego problemu.
Jaką farbę wybrać do malowania podjazdu betonowego?
Zwróć uwagę na jej podatność na ścieranie. Nie może to być zwykła farba do betonu – akrylowa czy nawet chlorokauczukowa. To produkty odpowiednie do nawierzchni nienarażonych na ścieranie. Na betonowy podjazd czy podłogę w garażu odpowiedni produkt to farba epoksydowa.
Polecamy RAFIL NA BETON Zestaw Emalia Epoksydowa oraz dodatkowo RAFIL NA BETON Zestaw Lakier Poliuretanowy. Dwuskładnikowa emalia epoksydowa zabezpieczy powierzchnie betonowe przed działaniem wody, środków myjąco-odkażających i wybranych substancji chemicznych. Z kolei RAFIL NA BETON Zestaw Lakier Poliuretanowy długotrwale zabezpieczy malowaną powierzchnię przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi i promieniowaniem UV. Powłoka będzie odporna na ścieranie, uderzenia mechaniczne, zarysowania, wodę i substancje chemiczne takie jak olej silnikowy.
Emalia RAFIL NA BETON jest kryjąca. Możesz więc wybrać jeden z dziesięciu dostępnych kolorów. Jeśli chcesz jednak zachować widoczną strukturę i kolor betonu, zabezpiecz podjazd dwiema warstwami przezroczystego lakieru poliuretanowego RAFIL NA BETON z dedykowanym utwardzaczem. Emalią i lakierem z łatwością pomalujesz również posadzkę w garażu!
Jak zadbać o betonowy podjazd, by był trwały?
Co zrobić, aby przedłużyć żywotność betonowego podjazdu? Kluczowa sprawa to regularne mycie podjazdu i oczyszczanie go z substancji organicznych takich jak piasek, ziemia, mech, glony, grzyby. Po mechanicznym usunięciu zanieczyszczeń podjazd trzeba umyć oraz pozostawić do wyschnięcia.
Betonowy podjazd to praktyczne, długowieczne i niedrogie rozwiązanie na wykończenie strefy przed domem. Nasze wskazówki i niezawodne produkty RAFIL pomogą Ci zbudować podjazd samodzielnie oraz zadbać o jego estetyczny wygląd przed wiele sezonów.
Garaż metalowy, zwany często blaszakiem, to prosta konstrukcja z metalu, najczęściej z ocynkowanej lub malowanej na dowolny kolor blachy. Takie garaże nie bez powodu nadal cieszą się sporą popularnością. Jak zrobić garaż blaszany? Lepsza będzie własna konstrukcja czy zakup gotowej? Sprawdź wskazówki.
Dzisiaj bez garażu trudno wyobrazić dziś sobie posesję. Trzymanie samochodu na mrozie i zimnie jest mało komfortowe. Nie zawsze da się przewidzieć czy zaprojektować garaż jako część domu, nie wszyscy zresztą lubią takie rozwiązanie. Pomocą służą wolnostojące garaże, w tym uniwersalny i tani blaszak, czyli garaż metalowy.
W artykule znajdziesz informacje, jak tanio zrobić garaż blaszany. Podpowiemy, jak załatwić sprawy urzędowe, jak wybrać materiał i rodzaj konstrukcji. Ocenimy, kiedy lepiej wykonać garaż samodzielnie, a kiedy postawić na gotową konstrukcję. Doradzimy też, jak i czym zabezpieczyć garaż przed korozją i trudnymi warunkami pogodowymi.
Garaż metalowy – czy potrzebujesz zezwolenia na budowę?
Aby postawić garaż blaszany, nie potrzebujesz dziś żadnego zezwolenia. Jedyne, co musisz zrobić, to złożyć do wydziału budowlanego w gminie lub w powiecie zawiadomienie o postawieniu dodatkowego budynku. W zgłoszeniu powinien się znaleźć rodzaj, zakres, miejsce i sposób wykonania robót budowlanych oraz termin rozpoczęcia prac.
Jeśli w ciągu 21 dni nie otrzymasz odpowiedzi, oznacza to, że garaż możesz stawiać bez przeszkód.
Budynek nie powinien w obrysie przekraczać 35 mkw powierzchni. Na każde 500 mkw możesz postawić maksymalnie dwa takie budynki.
Jaki garaż możesz wybudować? Określają to przepisy budowlane. Mówią one, że wysokość konstrukcji nie powinna być niższa niż 2,2 m. Wjazd do garażu musi mieć co najmniej 2,3 m szerokości oraz 2 m wysokości. Garaż trzeba wyposażyć w instalację elektryczną i nachyloną posadzkę. Z przepisów przeciwpożarowych wynika też, że garaż musi być zlokalizowany co najmniej 3 m od granicy działki, a jeśli od strony granicy znajdują się brama czy okna – minimalna odległość to co najmniej 4 m.
Jaki garaż blaszany wybrać – ilość stanowisk, zadaszenie, rodzaj blachy
Jeśli wszystkie formalności zostały już dopięte, można zacząć planować konstrukcję i wygląd metalowego garażu. Należy je dopasować dokładnie do potrzeb użytkowników.
Zwykle garaż blaszany jest jednostanowiskowy, choć zdarzają się konstrukcje dwustanowiskowe, również w gotowych propozycjach producentów.
Garaże blaszane mają bardzo prostą konstrukcję. Różnice występują w rodzaju dachu – może to być dach płaski, jednospadowy lub dach dwuspadowy, najbardziej elegancki, ale i najdroższy w budowie.
Kolejna decyzja, jaką musisz podjąć, to rodzaj materiału. Najpopularniejszy materiał na garaż metalowy to odporna na wilgoć i korozję blacha ocynkowana trapezowa w wersji błyszczącej. Bardziej wymagający inwestorzy wybierają blachę ocynkowaną powlekaną kolorem z palety RAL lub blachę powlekaną materiałem drewnopodobnym. Ta ostatnia opcja pozwala nadać blaszakowi ładniejszy wygląd i dopasować jego kolor do kolorystyki innych elementów jak ogrodzenie, stolarka okienna czy drzwi wejściowe do domu.
Pozostaje Ci także decyzja, jaką bramę do garażu wybrać. Najtańsza opcja to drzwi skrzydłowe zamykane na kłódkę czy na zamek. Droższe, ale bardziej funkcjonalne są drzwi uchylne lub drzwi segmentowe.
Jakie wymiary blaszaka?
Jaką wielkość powinien mieć garaż? Maksymalną określają przepisy – to 35 mkw po obrysie. Zwykle garaże (te gotowe, jak i robione samodzielnie) to prostokąty o wymiarach 3x5 m lub 6x5 m. Wielkość garażu warto jednak dokładnie zaplanować i dopasować do swoich potrzeb oraz do położenia na posesji. Taki garaż dobrze wpisze się w wygląd otoczenia domu, zapełni kawałek posesji oraz pozwoli na łatwy wyjazd i wjazd samochodu.
Na czym powinien stanąć garaż blaszany?
Aby postawić garaż, niezbędna jest wylewka.Powinna ona być większa o ok. 10 cm od obrysu garażu, tak aby znalazło się tu miejsce na opaskę. Wylewkę trzeba wykonać ze spadkiem na zewnątrz – chodzi o odprowadzenie wody.
Garaż metalowy kupiony – zalety i wady
Gotowa konstrukcja garażu, którą tylko montuje się samodzielnie i stawia na wcześniej przygotowanej wylewce, to atrakcyjna alternatywa dla garażu wykonywanego samodzielnie od zera.
{{recomended-product}}
Kiedy warto kupić gotowy garaż do samodzielnego zmontowania? Jeśli nie masz czasu, umiejętności w zakresie obróbki metalu oraz odpowiednich narzędzi. Konstrukcja garażu, choć raczej prosta, może nastręczyć trudności mało wprawionym majsterkowiczom. Łatwo też o popełnienie błędu budowlanego i konstrukcyjnego, który będzie skutkował np. zalewaniem wnętrza garażu podczas roztopów.
Gotowa konstrukcja ma wiele zalet. Możesz zamówić ją w dowolnym wymiarze oraz dobrać rodzaj materiału, dachu czy bramy do swoich potrzeb i budżetu. Co więcej, gotowe garaże blaszane są tanie. W ofercie producentów znajdziesz je już od 2000 zł.
Czy gotowy garaż metalowy ma wady? Nie masz wpływu na jakość konstrukcji oraz użytych materiałów. Z tego powodu warto zrobić szczególnie dobry research przed zakupem. Sprawdź opinie innych kupujących i wybierz raczej jakość niż najniższą możliwą cenę.
Jak zrobić garaż blaszany? Samodzielna konstrukcja garażu metalowego krok po kroku
Jeśli jednak chcesz wykonać garaż blaszany samodzielnie, jak najbardziej możesz się tym zająć. Kolejne kroki przygotowania garażu metalowego to:
Wykonanie odpowiedniej wylewki betonowej. Podobnie jak w przypadku garażu gotowego powinna ona być większa o ok. 10 cm niż obrys planowanego garażu.
Postawienie metalowej konstrukcji i postawienie na niej bryły garażu. Zwróć uwagę, aby metalowe profile miały odpowiednią grubość i zadbaj o solidne śruby łączące całość. Konstrukcja musi być solidna i bezpieczna.
Szkielet należy następnie postawić na docelowym miejscu. Na tym etapie przytwierdza się do niego blachy z pomocą nitów.
Jeśli garaż ma mieć dodatkową podłogę, należy ją wykonać na tym etapie.
Następny krok to montaż bramy garażowej – dwuskrzydłowej, uchylnej itd.
Teraz pozostaje już tylko montaż takich elementów jak oświetlenie czy wentylacja oraz zabezpieczenie garażu przed korozją i warunkami atmosferycznymi.
Jak zabezpieczyć garaż blaszany przed wilgocią i warunkami atmosferycznymi?
Aby przedłużyć czas użytkowanie garażu metalowego, warto go zabezpieczyć przed korozją. Polecamy wysokiej jakości gruntoemalię RAFIL Radach Farba na Dach. Przeznaczona jest ona do ochronno-dekoracyjnego malowania zewnętrznych powierzchni metalowych: stalowych, ocynkowanych i aluminiowych. Farba stosowana jest zarówno do wykonywania nowych wymalowań, jak i renowacji starych powłok malarskich. Charakteryzuje się doskonałą przyczepnością do podłoża. Tworzy szybkoschnące, wysoce elastyczne powłoki o podwyższonej odporności na działanie światła słonecznego, wody i innych czynników atmosferycznych.
{{expert-advice}}
Emalia RAFIL Chlorokauczuk przeznaczona jest do ochronno-dekoracyjnego malowania powierzchni stalowych i żeliwnych eksploatowanych na zewnątrz pomieszczeń. Może być również stosowana do dekoracyjnego malowania podłoży betonowych i tynków cementowo wapiennych. Tworzy trwałą i elastyczną powłokę, odporną na zarysowania, uderzenia i uszkodzenia mechaniczne. Charakteryzuje się zwiększoną odpornością na działanie trudnych warunków atmosferycznych. Zapewnia długotrwałą ochronę antykorozyjną malowanych powierzchni metalowych w zestawieniu z RAFIL Podkład Chlorokauczukowy.
Wiesz już, jak tanio zrobić garaż blaszany. Zdecyduj, czy wolisz zbudować garaż samodzielnie, czy też lepsza dla Ciebie opcja to zakup gotowej konstrukcji do samodzielnego złożenia. W każdym z tych wypadków zabezpiecz powierzchnię garażu z pomocą środków RAFIL!