Strona główna
Poradniki

Terminy, określenia, nazwy

Przeczytasz w 5 min
Z tego artykułu dowiesz się:
  • Karta techniczna – zapis tworzony przez producenta, dotyczący konkretnego wyrobu, jego przeznaczenia, charakterystyki i stosowania.
  • Symbol wyrobu – każdy wyrób posiada dany symbol, który określa typ rodzaj i jego kolor, na tej podstawie wyrób jest identyfikowany.
  • Gęstość – masa 1 cm3 wyrobu oznaczana piknometrycznie w temp. 20°C; dla wyrobów dwuskładnikowych jest to wartość średnia, po zmieszaniu składników.
  • Punkt zapłonu (ang. flash point) – jest to najniższa temp. materiału malarskiego, w której wytworzy on pary substancji palnych wystarczających do zapłonu w określonych warunkach zapłonu.
  • Zużycie teoretyczne (ang. theoretical spreading rate) – wartość (i/m2; kg/m2; m2/l; m2/kg) podawana w danych technicznych farby; arytmetyczny wynik zależności zawartości substancji nielotnej i specyfikowanej grubości powłoki malarskiej.
  • Zużycie praktyczne - zależy od wielu czynników, między innymi od zużycia teoretycznego, chropowatości podłoża, metody i warunków nakładania, wielkości i rodzaju malowanej powierzchni, a także roli powłoki w zestawie; określa się iloczynem współ- zużycia praktycznego i zużycia teoretycznego farby.
  • Czas przydatności wyrobu do stosowania (ang. pot life) – max. czas, w którym wyrób lakierowy po zmieszaniu z utwardzaczem zachowuje swoje właściwości i nadaje się do nanoszenia na podłoże.
  • Czas schnięcia (ang. drying time) czas przejścia ciekłej powłoki malarskiej w stałą powłokę o określonych własnościach fizycznych i mechanicznych w danej temp.
  • Porowatość (ang. porosity) – zależy w głównej mierze od użytego pigmentu, charakteryzuje ją obecność w powłoce otworków i kanalików sięgających do podłoża.
  • Przepuszczalność (ang. permeability) – charakteryzuje zdolność przepuszczania gazów lub par przez powłokę, zależy od własności fizykochemicznych, grubości powłoki.
  • Przyczepność (ang. adhesion) – zdolność powłoki do wiązania się z podłożem lub poprzednią warstwą.
  • Trwałość powłoki (ang. durability) – przypuszczalny czas „życia” powłoki malarskiej do pierwszej głównej renowacji.
  • Wydajność - powierzchnia (w m2), która może być pokryta daną ilością wyrobu lakierowego tworzącego powłokę o wymaganej grubości; zależy od warunków stosowania, złożoności geometrycznej konstrukcji, warunków atmosferycznych itp.
  • Powłoka termoodporna – odporna na długookresowy wpływ temp. powyżej 150°C.
  • Emalia (ang. top coat) – wyrób malarski pigmentowany o wysokich walorach dekoracyjnych, zwłaszcza barwie i połysku. Jako warstwy nawierzchniowe – emalie – muszą być odporne na wpływ zewnętrznych czynników korozyjnych np. promieniowanie słoneczne.
  • Farba (ang. primer) – materiał malarski pigmentowany, tworzący powłokę kryjącą – która ma przede wszystkim spełniać funkcje ochronne. Farby tego typu (gruntujące, przeciwrdzewne) nanoszone są bezpośrednio na podłoże i zawierają składniki powstrzymujące procesy korozyjne. Powinny charakteryzować się głównie dobrą przyczepnością do podłoża.
  • Farba do czasowej ochrony – chroni czasowo przed działaniem czynników atmosferycznych i korozyjnych (najczęściej przez okres 6 m-cy na czas montażu, transportu, składowania).
  • Farba, emalia tiksotropowa – zawiera dodatki powodujące efekt zmniejszania się lepkości pozornej (upłynnienie) w czasie działania naprężeń ścinających (mieszanie, rozcieranie pędzlem).
  • Farba na gorzej przygotowane podłoże (ang. surface tolerant) – przeznaczona do gruntowania, tolerująca gorzej przygotowane powierzchnie. Posiada właściwości: stabilizacji, przetwarzania i penetracji rdzy.
  • Farby chemoutwardzalne (ang. chemical curing paints) – produkt malarski składający się z dwu lub trzech składników (żywica + utwardzacz) mieszanych bezpośrednio przed aplikacją.
  • Farba grubopowłokowa (ang. high build) – materiał malarski dający grubszą powłokę suchą niż powszechnie stosowane materiały.
  • Lakier (ang. varnish) – wyrób malarski niepigmentowany dający w efekcie powłokę przeświecalną.
  • Pigmenty (ang. pigments) – są to substancje nierozpuszczalne w spoiwie farby a ulegające w nim zdyspergowaniu. Charakterystyczne dla nich są następujące własności: barwa, zdolność krycia, niekiedy zdolności ochronne i przeciwrdzewne.
  • Rozcieńczalnik (ang. thinner) – lotna ciecz nie rozpuszczająca substancji błonotwórczej. Po dodaniu do materiału malarskiego nie powoduje niekorzystnych objawów. Dodatek rozcieńczalnika wymagany może być w przypadku nadmiernego zgęstnienia wyrobu wskutek zbyt długiego lub nieodpowiedniego przechowywania. Należy jednak pamiętać, że dodatek nawet małej ilości rozcieńczalnika może spowodować duże zmiany w grubości powłoki (szczególnie dla wyrobów tiksotropowych).
  • Rozpuszczalnik (ang. solvent) – ciecz rozpuszczająca substancje błonotwórczą (spoiwo). Przy doborze rozpuszczalnika zwrócić trzeba uwagę m. in. na: zdolność rozpuszczania, lotność, temp. zapłonu, toksyczność, zapach itp.
  • Substancja nielotna; części stałe (ang. solids) – łączna zawartość substancji błonotwórczych, pigmentów, wypełniaczy i innych składników materiału malarskiego pozostająca na powierzchni malowanej w procesie schnięcia powłoki.

Galeria zdjęć

No items found.
Polecany produkt

  • Wydajność:
    m2 / L
  • Stopień połysku:
    Efekt młotkowy
    Połysk
    Półmat
    Mat
Szczegóły produktu
Porada eksperta
Pliki do pobrania
No items found.

Powiązane produkty

No items found.

Przeczytaj również


Ogrodzenie domu już na pierwszy rzut oka wiele mówi o jego mieszkańcach. Zainspiruj się pomysłami na kolory ogrodzeń metalowych i dokonaj w swoim otoczeniu małych-wielkich zmian.

Z tego artykułu dowiesz się:

- jakie kolory ogrodzeń metalowych pasują do każdego domu,
- który kolor ogrodzenia metalowego przykuwa wzrok,
- jak wybrać farbę do renowacji metalowego ogrodzenia.

Kolory ogrodzeń metalowych – klasyka i uniwersalizm

Ogrodzenie domu nie tylko wyznacza granice prywatności, ale również świadczy o właścicielu budynku. Dobór stonowanej kolorystyki jest najczęstszym rozwiązaniem, które nigdy nie wychodzi z mody. Niezależnie od rozmiaru bryły, koloru elewacji i elementów dekoracyjnych warto, aby kolor metalowego ogrodzenia był spójny z kolorem dachu, orynnowaniem, a nawet stolarką okienną. Jeśli cenisz proste i efektowne rozwiązania, sprawdź 3 propozycje uniwersalnych kolorów metalowego ogrodzenia:

szary antracytowy półmat – RAL 7016 – jeden z najczęściej wybieranych odcieni, który wspaniale współgra z szarą dachówką i jasną elewacją domu,

czarny głęboki mat – RAL 9005 –barwa, dzięki której otoczenie Twojego domu zachowa klasyczny charakter,

brązowy czekoladowy półmat – RAL 8017 – brązowe odcienie pasują zwłaszcza do drewnianych elementów otoczenia domu, jak również drewnianej elewacji.

Ogrodzenie do nowoczesnego domu

Nietuzinkowy kolor metalowego ogrodzenia domu – odważnie czy z pomysłem?

Coraz częściej zdobimy otoczenie naszego domu odważną kolorystyką, nietuzinkowymi dodatkami lub interesującymi roślinami. Wybór zdecydowanego koloru ogrodzenia metalowego to dobry pomysł, jeśli chcesz, by Twój dom nie przypominał innych budynków. Dostępna kolorystyka produktu Rafil CHLOROKAUCZUK daje Ci spory wybór i bez względu na indywidualne preferencje, jeśli tylko chcesz, możesz sprawić, by Twoje ogrodzenie widoczne było z drugiego końca ulicy.
Oto 4 inspiracje na odważną kolorystykę Twojego metalowego ogrodzenia:

kolor żółty – zdecydowany, słoneczny. Odcień RAL 1003 – żółty sygnałowy połysk – lub RAL 1023 – żółty drogowy połysk – sprawią, że ogrodzenie Twojego domu mocno odznaczy się na tle otoczenia;

kolor czerwony – niebanalny, ognisty, pobudzający kolor czerwony z pewnością przykuje wzrok niejednego przechodnia. Jeśli kochasz odważne rozwiązania, a ten kolor występuje w dodatkach Twojego domu, takich jak okiennice, barwa ta może się świetnie komponować zarówno z jasną, jak i ciemną bryłą domu, a także z drewnianymi dodatkami na elewacji. RAL 3020 – czerwony drogowy połysk – lub nieco bardziej przygaszony RAL 3011 – wiśniowy połysk – dodadzą otoczeniu pobudzającego akcentu;

kolor zielony – doskonale wtapia się w otoczenie, zwłaszcza jeśli posiadasz bujną roślinność. Jeśli w naturalny sposób pragniesz „odgrodzić się” od otoczenia i ukryć swój dom wśród drzew, odcień RAL 6002 – zielony liściasty połysk – będzie dobrym rozwiązaniem;

kolor niebieski – jeśli odcienie koloru niebieskiego przypominają Ci zjawiskowe otoczenie greckich wysp, wiedz, że wdzięczny, grecki błękit śmiało przyjmie się również na naszych rodzimych podwórkach. Odcienie RAL 5012 – niebieski jasny połysk – oraz RAL 5005 – niebieski sygnałowy połysk – sprawią, że charakter Twojego domu będzie niepowtarzalny.

Ogrodzenie w kolorze niebieskim

Renowacja ogrodzenia – jaka farba nadaje się na metalowe ogrodzenie?

Dobór farby przystosowanej do rodzaju podłoża to podstawa. Nie warto testować innych rozwiązań niż te, które są dedykowane do danej powierzchni, sprawdzone i bezpieczne. Jeżeli ogrodzenie Twojego domu jest metalowe i straciło swój dawny blask, jest porysowane lub nawet rdzewieje – nie martw się, to nie ogrodzenie jest do wymiany, ale warstwa farby.
Zanim rozpoczniesz renowację ogrodzenia, pamiętaj o tym, że:

• metalowe podłoże musi być dokładnie oczyszczone, a resztki starej farby usunięte. O tym, jak pozbyć się starej farby z metalowych powierzchni, dowiesz się tutaj,

• dobór metody malowania nie tylko pozwoli zaoszczędzić Ci czas, ale również ułatwi dotarcie do trudniej dostępnych zakamarków ogrodzenia,

• spośród dostępnych farb przystosowanych do warunków zewnętrznych wybierz produkt, który cechuje się dobrą przyczepnością – sprawdź nasze produkty do malowania powierzchni metalowych.

Typowe ogrodzenie

Jeśli wiesz już, jak z głową zabrać się do renowacji metalowego ogrodzenia Twojego domu, pamiętaj o tym, że to detale i dodatki decydują o charakterze Twojego otoczenia i nawet drobna zmiana może zrobić ogromne wrażenie.

Ostatnie wpisy

7 pomysłów na kolor metalowego ogrodzenia domu – inspiracje

Przeczytasz w 5 min


Altana ogrodowa to centralny punkt przydomowej przestrzeni. Jeżeli jest zadbana i estetyczna, może nadawać jej niepowtarzalny, przytulny, a nawet… nieco magiczny charakter. Dodatkowo, altana może stanowić doskonałe miejsce do odpoczynku, relaksu, posiłków, spotkań z przyjaciółmi i rodziną. Warto więc o nią zadbać! Zobacz, jak powinna wyglądać renowacja altany ogrodowej.

Malowanie altany ogrodowej – jak często?

Altana ogrodowa (metalowa lub wykonana z innych materiałów) narażona jest na działanie wielu szkodliwych czynników: deszczu, śniegu, mrozu, wysokich temperatur, wiatru, promieniowania UV. Trudne warunki mogą przyspieszyć zjawisko korozji metalu i sprawić, że altanka straci swój estetyczny wygląd.

Aby zabezpieczyć altankę przed rdzą i zadbać o jej estetykę, sięgnij po specjalistyczne preparaty – podkład oraz farbę do metalu. Renowację przeprowadzaj regularnie, co kilka lat (najlepiej, jeżeli zasugerujesz się okresem rekomendowanym przez producenta użytych produktów), lub wtedy, gdy zauważysz niepokojące sygnały – rysy, uszkodzenia powłoki lub ogniska rdzy.

Minimalistyczna altana

Altana ogrodowa – jaka farba?

Wybór produktu do malowania altany ogrodowej to kluczowa kwestia. Musisz mieć pewność, że farba skutecznie zabezpieczy metal przed dostępem szkodliwych czynników i zapewni mu długotrwałą ochronę.
Nasza rekomendacja? Rafil CHLOROKAUCZUK, wyróżniający się następującymi właściwościami:
Bogata paleta kolorystyczna (20 kolorów z wykończeniem typu wysoki połysk), dzięki której stworzysz wymarzoną aranżację w swoim ogrodzie. Wśród dostępnych propozycji znajdziesz zarówno kolory neutralne (biel, czerń, szarość), jak i wyraziste (czerwień, źółć, zieleń).
Odporność na uszkodzenia mechaniczne. Emalia tworzy na powierzchni metalu elastyczną, wytrzymałą powłokę, która jest odporna na zarysowania, uderzenia czy pęknięcia. To niezwykle ważne, ponieważ każde uszkodzenie powłoki może skutkować odsłonięciem metalu i wystawieniem go na działanie szkodliwych czynników, np. wilgoci.
Wysoka odporność na warunki pogodowe. Powłoka, jaką tworzy Rafil CHLOROKAUCZUK, jest wyjątkowo odporna na działanie takich czynników, jak opady, skrajne temperatury, promieniowanie UV czy wiatr. Dzięki temu skutecznie chroni metal przed korozją.
Nawet 8 lat ochrony. Wyjątkowe właściwości produktów Rafil: emalii oraz PODKŁADU CHLOROKAUCZUKOWEGO sprawiają, że producent zapewnia aż 8 lat Gwarancji Ochrony metalu przed rdzą (przy zastosowaniu pełnego systemu produktów Rafil CHLOROKAUCZUK i spełnieniu warunków gwarancji).

Biała altana w ogrodzie

Renowacja altany ogrodowej krok po kroku

Wiesz już, dlaczego metalowa altana ogrodowa powinna być poddawana regularnej renowacji. Poznałeś również produkty, po które możesz sięgnąć, by zapewnić konstrukcji ochronę oraz estetyczny wygląd. Czas przejść do wskazówek praktycznych!
Malowanie altany ogrodowej powinno odbywać się według następującego schematu:

    • Zabezpiecz otoczenie altany – zakryj folią malarską lub kartonami wszystkie elementy, które mogłyby zostać zabrudzone lub uszkodzone podczas renowacji.
    • Dokładnie wyczyść metalowe powierzchnie – pozbądź się wszelkich zabrudzeń, glonów, kurzu, błota. Możesz zrobić to przy pomocy delikatnego detergentu i wody.
    • Usuń ogniska rdzy – dokładnie przyjrzyj się wszystkim zakamarkom altanki, poszukując śladów korozji. Rdzę usuń przy pomocy szlifierki, drucianej szczotki lub papieru ściernego.
    • Zbadaj stan starych powłok malarskich – jeżeli stara farba pozbawiona jest pęknięć czy odprysków, nie musisz usuwać jej z powierzchni altany. Jeżeli zauważysz jednak luźne, odstające fragmenty emalii, usuń je. Możesz wykorzystać do tego papier ścierny lub szlifierkę. Następnie przetrzyj całą powierzchnię papierem ściernym, aby zapewnić jej matowość.
    • Usuń pył i odtłuść powierzchnię altanki. Przydatny może okazać się PREPARAT DO ODTŁUSZCZANIA Rafil.
    • Nałóż warstwę PODKŁADU CHLOROKAUCZUKOWEGO. Zastosowanie dedykowanej farby podkładowej jest konieczne. Wystarczy jedna warstwa. Jeżeli jednak altana jest zniszczona i chcesz zapewnić jej najlepszą ochronę przed korozją, po 20-90 minutach nałóż drugą warstwę podkładu.
    • Pomaluj metal farbą. Pierwszą warstwę farby Rafil CHLOROKAUCZUK nanieś najpóźniej po godzinie od zagruntowania powierzchni podkładem. Zanim nałożysz drugą warstwę odczekaj 30-120 minut.

Gotowe! Dzięki kilku prostym krokom Twoja altana ogrodowa będzie doskonale zabezpieczona przed korozją, a przy tym zyska nowy, estetyczny wygląd.

Ostatnie wpisy:

Renowacja i malowanie altany ogrodowej krok po kroku

Przeczytasz w 5 min

Kontroli stanu przygotowania powierzchni podlegają następujące właściwości:

  • wygląd powierzchni,
  • stopień czystości podłoża,
  • profil powierzchni (chropowatość)
  • obecność zatłuszczeń,
  • obecność zapylenia,
  • obecność zanieczyszczeń jonowych.

Kontrolę stopnia czystości można przeprowadzać w porównaniu do barwnych wzorców fotograficznych załączonych do norm:

- PN-ISO 8501-1: „Przygotowanie podłoży stalowych przed nakładaniem farb i podobnych produktów. Wzrokowa ocena czystości powierzchni. Stopnie skorodowania i stopnie przygotowania niezabezpieczonych podłoży stalowych oraz podłoży stalowych po całkowitym usunięciu wcześniej nałożonych powłok.”
- PN-ISO 8501-2: „Przygotowanie podłoży stalowych przed nakładaniem farb i podobnych produktów. Wzrokowa ocena czystości powierzchni. Stopnie przygotowania wcześniej pokrytych powłokami podłoży stalowych po miejscowym usunięciu tych powłok.”

Podczas kontroli powierzchni przed malowaniem należy zwrócić szczególną uwagę na dokładne oczyszczenie szwów spawalniczych, złączy, nitów, miejsc trudnodostępnych, gdyż często mogą tam pozostać zanieczyszczenia. Dopuszczalne wady powierzchni przygotowanej do malowania, które zależą od agresywności korozyjnej środowiska zawarte są w normie PN-ISO 8501-3. Oczyszczona powierzchnia nie powinna wykazywać jednak większych uszkodzeń. Typowa chropowatość podłoża, określona parametrem Rz, powinna wynosić 35-70 μm. Ocenę przeprowadza się przy pomocy:

a) przyrządu do pomiaru chropowatości (np. aparatem firmy Elcometer)
b) porównania badanej powierzchni z wzorcami (płytki metalowe podzielone na segmenty różniące się średnią wysokością chropowatości – norma PN-ISO 8503-2), lub dotykowo przesuwając po wzorcowej i badanej powierzchni paznokieć lub drewienko. Z uwagi na kształt ścierniwa dostępne są dwa wzorce:
- S - dla ścierniw kulistych - kulki szklane, śrut staliwny i żeliwny kulisty,
- G - dla ścierniw ostrokrawędziowych - żużel pomiedziowy, piasek, korund, śrut żeliwny łamany.

Szczegółowe informacje o metodach oceny chropowatości podłoży stalowych po obróbce strumieniowo - ściernej podane są w normie PN - EN ISO 8503.

W przypadku stosowania chemicznych metod usuwania zatłuszczeń należy sprawdzić pH powierzchni. Powinno ono wynosić 6 - 7.

Skuteczność odtłuszczenia sprawdza się jedną z poniższych metod:
a) na odtłuszczoną powierzchnię nakłada się 2 - 3 krople benzyny ekstrakcyjnej. Po około 10 sekundach przykłada się krążek bibuły filtracyjnej. Jednocześnie na drugi krążek bibuły, służący jako wzorzec, również nanosi się benzynę ekstrakcyjną; po odparowaniu rozpuszczalnika z obu krążków, porównuje się je - obecność plam tłuszczowych na bibule przyciśniętej do odtłuszczonej powierzchni świadczy o jej niewłaściwym odtłuszczeniu,
b) odtłuszczoną powierzchnię polewa się wodą destylowaną (spryskiwaczem). Po 10 s oceniany jest szacunkowy procent zwilżonej powierzchni. Norma rozróżnia 3 stopnie zwilżenia, które są zarazem miernikiem stopnia odtłuszczenia:
c) stopień 1 – woda zwilża powyżej 50% powierzchni
d) stopień 2 – woda zwilża 40-50% powierzchni
e) stopień 3 – woda zwilża 15-20% powierzchni

Metoda ta zalecana jest do powierzchni pokrytych farbami do czasowej ochrony
- na odtłuszczoną powierzchnię nanosi się kroplę 40-70% wodnego roztworu alkoholu etylowego z dodatkiem barwnika (np. pioktaniny). Jeśli powierzchnia jest zatłuszczona już w ilości ok. 100 mg/m2, to kropla ta nie rozlewa się po niej. Na powierzchniach pionowych droga spływania kropli jest krótka i pozostaje owalny ślad, jeśli powierzchnia jest czysta.

Kurz i pył jest bardzo niepożądanym zanieczyszczeniem, które musi być usunięte z każdego podłoża przygotowanego do malowania. Obecność pyłu można stwierdzić przez przetarcie powierzchni czystą białą szmatką. Ocenę skuteczności odpylenia można przeprowadzić zgodnie z normą ISO 8502-3, przy pomocy paska taśmy samoprzylepnej o długości około 15 cm. Pasek nakleja się na badaną powierzchnię, trzykrotnie przesuwa się po nim kciukiem, a następnie nakłada się na kontrastowe podłoże i porównuje z rysunkiem wzorcowym.

Kontrola przygotowania powierzchni do malowania

Przy usuwaniu zapylenia przez wydmuchiwanie powietrzem należy zwrócić uwagę, aby powietrze było pozbawione oleju. Dotyczy to również powietrza używanego do napędu narzędzi do czyszczenia.

Ocenę skuteczności usunięcia zanieczyszczeń jonowych z powierzchni można przeprowadzić zgodnie z wytycznymi normy ISO 8502 - 1 lub ISO 8502 - 2 albo sprawdzić stosując opracowane przez Instytut Mechaniki Precyzyjnej w Warszawie testy do oceny ilości chlorków i siarczanów znajdujących się na powierzchniach przygotowanych do malowania. W przypadku przypuszczalnej obecności zanieczyszczeń jonowych na powierzchni (powierzchnie pokryte solami, atmosfera zanieczyszczona aerozolem solnym) zaleca się zastosować metody mające na celu usunięcie zanieczyszczeń z powierzchni (mycie parowo-wodne, mycie wodą pod ciśnieniem, oczyszczanie strumieniowo-ścierne na mokro).

Ostatnie wpisy:

Kontrola przygotowania powierzchni do malowania

Przeczytasz w 5 min

Trudno wyobrazić sobie ozdobny ogród w stylu boho czy romantycznym bez huśtawki ogrodowej – metalowej czy żeliwnej. Ten piękny element dekoracji ogrodowej lubią też dzieci! W artykule pokazujemy krok po kroku, jak wykonać samodzielnie malowanie huśtawki ogrodowej.

Spis treści:
1. Krok 1: Przygotowanie do renowacji – zabezpieczenie otoczenia
2. Wybór odpowiednich narzędzi do renowacji huśtawki ogrodowej
3. Krok 2: Huśtawki ogrodowe metalowe – czyszczenie
4. Krok 3: Malowanie huśtawki ogrodowej z metalu
5. Porady dotyczące konserwacji huśtawki po renowacji

Huśtawki ogrodowe – metalowe, kute czy żeliwne – to wyposażenie, które zapewnia nie tylko odpoczynek i dobrą zabawę. To także jedne z najpopularniejszych elementów ozdobnych, nadających niepowtarzalny klimat ogrodom, tarasom czy werandom.

Jak sprawić, aby huśtawki ogrodowe metalowe przez długi czas cieszyły oczy? Troskliwie o nie dbając i odnawiając przy pomocy sprawdzonych produktów do metalu. Sprawdź, jak przeprowadzić renowację huśtawki ogrodowej krok po kroku!

Krok 1: Przygotowanie do renowacji - zabezpieczenie otoczenia

Przygotuj miejsce, w którym będziesz pracować! Upewnij się, że pozostałe elementy architektury ogrodowej są zabezpieczone i nie grozi im uszkodzenie czy zabrudzenie farbą. Możesz zakryć je folią lub obłożyć kartonami. Zabezpiecz także podłoże – zwłaszcza jeżeli będzie pracować na kostce brukowej lub płytach chodnikowych, z których trudno będzie usunąć ewentualne zabrudzenia.
Kiedy Twoje otoczenie jest odpowiednio przygotowane, czas zająć się huśtawką! Nie sięgaj jednak od razu po pędzel i farbę. Wpierw konieczne będzie dokładne jej oczyszczenie!

Wybór odpowiednich narzędzi do renowacji huśtawki ogrodowej

Huśtawkę ogrodową – metalową albo żeliwną – możesz pomalować przy pomocy wałka, pędzla albo natryskowo. Która metoda będzie najlepsza? To zależy od powierzchni i rodzaju huśtawki. Jeśli jest lekka i ażurowa, malowanie przy pomocy natrysku pneumatycznego będzie oznaczało dużo strat farby. Lepszym rozwiązaniem będzie malowanie pędzlem lub wałkiem.

Większe i płaskie powierzchnie najlepiej malować wałkiem, który daje lepszy efekt dekoracyjny. Trudno dostępne miejsca można pomalować pędzlem, który dotrze w najmniejsze zakamarki.

Jeśli decydujesz się na wałek, zwróć uwagę, aby używać miękkiego wałka flokowego lub innego przeznczonego do aplikacji farb olejnych. Przed malowaniem koniecznie sprawdź, czy farba dobrze przylega do wałka i czy efekt dekoracyjny, jaki to narzędzie pozostawia, jest dla Ciebie akceptowalne.

Chcesz przeprowadzić konserwację huśtawki ogrodowej, malując ją pędzlem? Przyda Ci się pędzel o miękkim włosiu. Ważne, aby przy malowaniu pędzlem unikać wielokrotnego przeciągania, co prowadzi do zmiękczenia poprzedniej warstwy.

Jeśli malujesz metodą natrysku pneumatycznego, zalecana lepkość farby ( Kubek Forda fi 4mm) w przypadku np. farby RAFIL CHLOROKAUCZUK, doskonałej do konserwacji huśtawki ogrodowej to 25­35 sek. Dodatek rozcieńczalnika ­ do 25%, a ciśnienie natrysku ­ 0,3­0,5 MPa. Potrzebujesz 2-3 warstw farby.

Krok 2: Huśtawki ogrodowe metalowe – czyszczenie

Jak skutecznie wyczyścić metalową huśtawkę? Oto nasze porady:

• Pozbądź się starej, odstającej farby, dokładnie przecierając powierzchnię huśtawki drucianą szczotką.

• Jeżeli po pierwszym czyszczeniu nadal zauważasz brud lub rdzę, ponownie użyj szczotki i postaraj się usunąć je z powierzchni huśtawki. To ważny etap, ponieważ zabrudzenia mogą pogorszyć przyczepność, a w konsekwencji spowodować wady powłoki i przedwczesne jej odchodzenie od podłoża.

• Pomimo dokładnego czyszczenia wciąż dostrzegasz duże ogniska korozji? Pomocna może okazać się szlifierka! Użyj jej, aby usunąć grube warstwy rdzy z metalu.

• Po oczyszczeniu huśtawki przejdź do matowienia powierzchni. Użyj do tego celu szlifierki lub papieru ściernego. Postaraj się dokładnie przetrzeć wszystkie zakamarki, zgięcia, łączenia i inne miejsca, do których dostęp jest utrudniony.

• Usuń pył, który powstał podczas czyszczenia i szlifowania – możesz zrobić to na przykład przy pomocy odkurzacza. Powierzchnia metalowej huśtawki powinna być wolna od kurzu, piasku, luźnej rdzy, olejów, smarów, zendry walcowniczej i innych zanieczyszczeń.

• Odtłuść powierzchnię huśtawki przy użyciu odpowiedniego preparatu (np. RAFIL PREPARAT DO ODTŁUSZCZANIA). Podczas tego etapu z metalu usunięte zostaną również ostatnie pozostałości po pyle, kurzu czy brudzie. RAFIL PREPARAT DO ODTŁUSZCZANIA usuwa brud i tłuszcz, odtłuszcza metalową powierzchnię i przygotowuje podłoże do malowania. Preparat dostępny jest w koncentracie do przygotowania 1,25% roztworu roboczego. Nakłada się go gąbką, szczotką, pędzlem lub tkaniną.

Huśtawki dla dzieci wymagające renowacji
Stara huśtawka metalowa przed malowaniem wymaga usunięcia starych powłok i dokładnego oczyszczenia powierzchni.

Warto wiedzieć!

Huśtawki ogrodowe metalowe (rozkładane lub o stałej konstrukcji) mogą wymagać rozkręcenia i rozłożenia na części. Jeżeli dysponujesz odpowiednimi narzędziami i czujesz się na siłach, aby to zrobić – zdecydowanie warto! Dzięki temu będziesz mógł dotrzeć do wszystkich zakamarków, w których może kryć się rdza lub zabrudzenia.

Krok 3: Malowanie huśtawki ogrodowej z metalu

Do pomalowania huśtawki będziesz potrzebować odpowiedniej emalii oraz podkładu – przeznaczonej do metalu, gwarantującej odporność na trudne warunki pogodowe i uderzenia, na które huśtawka jest nieustannie narażona. Najlepszym wyborem bez wątpienia będzie system RAFIL CHLOROKAUCZUK.

RAFIL PODKŁAD CHLOROKAUCZUKOWY w połączeniu z emalią RAFIL CHLOROKAUCZUK zapewnia aż 8 lat skutecznej ochrony metalu przed korozją, odporność na uszkodzenia mechaniczne (rysy, uderzenia) i zmienne warunki atmosferyczne.

Pierwszy etap to pomalowanie huśtawki farbą gruntującą RAFIL PODKŁAD CHLOROKAUCZUKOWY,. Tworzy ona matową, elastyczną powłokę, a przede wszystkim zwiększa przyczepność farby, co finalnie podnosi jej właściwości antykorozyjne. Jeśli pozostawisz podłoże bez zabezpieczenia farbą gruntującą, narazisz huśtawkę na szybkie powstawanie rdzy nalotowej.

Podkład możesz nakładać przy użyciu pędzla. Wystarczy jedna warstwa (możesz zdecydować się na dwie warstwy, jeżeli huśtawka jest szczególnie narażona na rdzę, np. ma stały kontakt z wilgocią)

Po godzinie od nałożenia podkładu możesz pomalować huśtawkę emalią RAFIL CHLOROKAUCZUK. Stworzy ona powłokę odporną na zarysowania, uderzenia i uszkodzenia mechaniczne. Emalia wyróżnia się zwiększoną odpornością na trudne warunki atmosferyczne.

Optymalne powinny okazać się 2-3 warstwy produktu. Do malowania możesz wykorzystać pędzel, wałek lub natrysk. Pamiętaj, aby kolejne warstwy produktu nakładać w czasie od pół godziny do dwóch godzin. Jeśli nie uda Ci się dotrzymać zalecanych czasów, kolejną warstwę możesz nałożyć po minimum 5 dniach.

Gotowe! Huśtawka jest odpowiednio przygotowana do malowania! Możesz mieć pewność, że farba będzie idealnie przylegać do jej powierzchni, dzięki czemu długo zachowa trwałość.

Huśtawka ogrodowa w stylu retro
Żeliwna huśtawka ogrodowa w stylu romantycznym.

Porady dotyczące konserwacji huśtawki po renowacji

Aby huśtawka długo zachowała swój piękny wygląd, trzeba o nią właściwie dbać. Najważniejsze zadanie to regularna konserwacja huśtawki ogrodowej. Codzienna pielęgnacja huśtawki (np. z żeliwa) ogranicza się do przecierania jej wilgotną, ale nie mokrą chusteczką.

Co jakiś czas obejrzyj dokładnie całą huśtawkę. Oczyść ją starannie z piasku, ziemi, mchu czy glonów oraz innych zanieczyszczeń. Dobrym pomysłem jest zabezpieczenie huśtawki na zimę lub schowanie jej w miarę możliwości pod zadaszenie.

Huśtawki ogrodowe metalowe dla dzieci najczęściej malowane są na wyraziste, żywe odcienie, np. czerwień, zieleń czy żółć. Wypoczynkowe huśtawki dla dorosłych – wręcz przeciwnie! Ich barwy zwykle ograniczają się do podstawowych – brązu, czerni, bieli czy szarości. Niezależnie od tego, na jaki kolor chcesz pomalować swoją huśtawkę, bez problemu znajdziesz go w palecie RAFIL CHLOROKAUCZUK – ochronno-dekoracyjnej emalii do metalu.

Zobacz inne artykuły

Odnawianie metalowej huśtawki ogrodowej – krok po kroku

Przeczytasz w 5 min
Zobacz wszystkie